Folketingsbilag |
Loven nedsætter loftet over rejsefradrag, øger beskatningen af fri bil, beskatter fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst, beskatter arbejdsudleje og udvider beskatningen af lønarbejde i Danmark.
Loven indeholder følgende elementer:
– Det fælles loft over rejsefradrag og dobbelt husførelse nedsættes fra 50.000 kr. til 25.000 kr. pr. indkomstår.
– Miljøtillægget forhøjes med 50 pct., når det medregnes til den skattepligtige værdi af fri bil, for at tilskynde til at anskaffe mere brændstoføkonomiske firmabiler.
– De nuværende regler om arbejdsudleje strammes, således at udenlandsk arbejdskraft i større omfang kommer til at betale skat i Danmark.
– Der indføres en beskatning af lønindtægten for udenlandske personer, der har en udenlandsk arbejdsgiver, som ikke har fast driftssted i Danmark.
Loven udmønter en del af aftalen fra den 22. juni 2012 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti om en skattereform.
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 3 | Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren |
Bilag 4 | Henvendelse af 6/8-2012 fra Lars Holte Nielsen, Central Denmark EU Office m.fl. |
Bilag 5 | Henvendelse af 17/8-2012 fra Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 9 | Skatteministerens svar på udvalgsspørgsmål stillet inden lovforslagets fremsættelse |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 | Henvendelse af 24/8-12 fra Danske Maritime |
Bilag 13 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/8-12 fra Central Denmark EU Office m.fl. |
Bilag 14 |
Bilag 15 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/8-12 fra COWI |
Bilag 16 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/8 fra Danske Maritime |
Bilag 17 |
Bilag 18 |
Bilag 19 | Henvendelse af 23/8-12 fra Revisoft |
Bilag 20 |
Bilag 21 |
Bilag 22 |
Bilag 23 | Svar på FIU spørgsmål 291 (Alm. del - §) vedrørende lovforslaget |
Bilag 24 |
Bilag 25 |
Spm. 1 | Spm. om, hvor mange der i hver landsdel forventes at blive ramt af det nedsatte rejsefradrag, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om ministeren er enig i, at nedsættelsen af rejsefradraget vil ramme udkantskommuner hårdere end andre kommuner, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om, hvad den lavere mobilitet på det danske arbejdsmarked grundet forringelsen af rejsefradraget vil koste det danske samfund, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om, hvordan SKAT agter at kontrollere, om der ved udbetaling af skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse, er indgået aftale med arbejdsgiveren om lønnedgang for at få udbetalt godtgørelse, til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om, hvor mange danskere der vil miste deres arbejde på grund af afskaffelsen af ligningslovens § 33 a, til skatteministeren |
Spm. 6 | Spm. om det ikke bekymrer ministeren, at der kun er negative høringssvar omkring ophævelsen af ligningslovens § 33 a, til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm. om, hvor meget afskaffelsen af ligningslovens § 33 a vil nedbringe det humanitære arbejde med, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spørgsmål om, hvor mange færre danske medarbejdere der fremover forventes udstationeret i udlandet grundet afskaffelsen af ligningslovens § 33 a, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om, hvor meget ændringen af reglerne om beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst forventes at koste danske virksomheder, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om det for ændringen af reglerne om beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst er medregnet i det forventede provenu, at der vil blive tale om tab af synergieffekt, til skatteministeren |
Spm. 11 | Spm. om ministeren forventer en adfærdsændring i udstationeringen af dansk arbejdskraft, hvis ligningslovens § 33 a afskaffes, til skatteministeren |
Spm. 12 | Spm. om det er ministerens vurdering, at de negative adfærdsmæssige konsekvenser af afskaffelsen af ligningslovens § 33 a kan komme til at overstige provenuet, til skatteministeren |
Spm. 13 | Spm. om ministeren er enig med Ingeniørforeningen i, at afskaffelsen af ligningslovens § 33 a kan medføre færre danskere med international erfaring og færre danskere med centrale placeringer i globale virksomheder, til skatteministeren |
Spm. 14 | Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at danske virksomheder på grund af afskaffelsen af ligningslovens § 33 a fremover skal betale mere i løn til medarbejderne for at gøre udstationering attraktiv, til skatteministeren |
Spm. 15 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at en del personer, som anvender ligningslovens § 33 a, ikke har adgang til danske velfærdsydelser, til skatteministeren |
Spm. 16 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der bevirker, at ændringerne om fri bil ikke virker med tilbagevirkende kraft, men alene får virkning for fremtidige anskaffelser af firmabiler, til skatteministeren |
Spm. 17 | Spm. om, at af bemærkningerne til forslaget om at ophæve ligningslovens § 33A fremgår det, at "Det skønnes, at ændringerne vil reducere arbejdsudbuddet svarende til en varig svækkelse af de offentlige finanser på ca. 50 mio. kr." Vil ministeren redegøre for de beregningstekniske forudsætninger bag dette beløb, til skatteministeren |
Spm. 18 | Spm. om ministeren er enig i, at når erhvervslivets konkurrenceevne påvirkes negativt af en ophævelse af ligningslovens § 33A, så har det også en negativ indflydelse på de offentlige finanser, til skatteministeren |
Spm. 19 | Spm. om, at af bemærkningerne til forslaget om af ophæve ligningslovens § 33A fremgår det, at i indkomståret 2010 var der knap 5.000 personer, som fik hel lempelse, mens der var ca. 700 personer, som fik halv lempelse. Kan ministeren oplyse disse personers fordeling på lande, hvor de arbejdede, til skatteministeren |
Spm. 20 | Spm. om, at af bemærkningerne til forslaget om af ophæve ligningslovens § 33A fremgår det, at i indkomståret 2010 var der knap 5.000 personer, som fik hel lempelse, mens der var ca. 700 personer, som fik halv lempelse. Kan ministeren oplyse disse personers fordeling på uddannelsesmæssig baggrund, til skatteministeren |
Spm. 21 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at en konsekvens af ophævelsen af ligningslovens § 33 A vil være, at danskere, der er udsendt, i en lang række tilfælde vil komme til at betale mere i skat end danskere, der arbejder i Danmark, til skatteministeren |
Spm. 22 | Spm. om, hvilke lande der har sociale bidrag, som der ikke kan gives creditlempelse for i den danske skat, til skatteministeren |
Spm. 23 | Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at udsendte danskere skal betale mere i skat end danskere, der arbejder i Danmark, til skatteministeren |
Spm. 24 | Spørgsmål om redegørelse for, hvorfor det er i orden, at sømænd på DIS-ordningen ikke bidrager til den danske velfærdsstat, til skatteministeren |
Spm. 25 | Spm. om en redegørelse for, hvorfor det er nødvendigt at have en DIS-ordning, til skatteministeren |
Spm. 26 | Spm. om ministeren mener, at man kan overføre argumenterne for at have en DIS-ordning til, hvorfor man har en bestemmelse som ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 27 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at man i landene omkring Danmark: Sverige, Norge, Finland og Tyskland har en ordning, der minder om ligningslovens § 33 A, og at en afskaffelse af ligningslovens § 33 A dermed vil stille udsendte danskere dårligere skattemæssigt end udsendte fra de pågældende lande, til skatteministeren |
Spm. 28 | Spm. om uddybning af, hvad ministeren mener med følgende sætning: "En dansk virksomhed vil kunne vælge at outsource opgaver til andre virksomheder. Herefter vil opgaven ikke blive anset for en del af den danske virksomhed, og der vil ikke være tale om arbejdsudleje", til skatteministeren |
Spm. 29 | Spm. om, hvad ministerens følgende sætning dækker over "... det almindelige skibsbygningsarbejde og de processer, der indgår som en del af bygningen af et skib, og som foregår på værftets areal...", til skatteministeren |
Spm. 30 | Spm. om, hvilken effekt på provenuet der vil være, hvis ordningen i stedet ændres, således at grænsen for fuld skattepligt flyttes fra seks til ni måneder, til skatteministeren |
Spm. 31 | Spm. om, hvilken effekt på provenuet der vil være, hvis ordningen i stedet ændres, således at grænsen for fuld skattepligt flyttes fra seks til tolv måneder, til skatteministeren |
Spm. 32 | Spm. om, hvad der begrunder den forskellige skattemæssige behandling af statsligt udsendte og udsendte fra offentlige – ikke-statslige – organisationer, til skatteministeren |
Spm. 33 | Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 34 | Spm. om, hvilke forudsætninger om adfærd der ligger til grund for provenuberegningen på afskaffelsen af ligningsloven §33 A, til skatteministeren |
Spm. 35 | Spm. om at oplyse provenukonsekvenserne, hvis COWI’s antagelser om effekten alene på deres virksomhed er korrekte, til skatteministeren |
Spm. 36 | Spm. om, hvor stor en andel af dem, der anvender ligningslovens § 33 A har familie i Danmark, er singler, eller tager familien med til udlandet, til skatteministeren |
Spm. 37 | Spm. om de job som Danmark mister til udlandet ved ophævelsen af ligningslovens § 33 A, kommer tilbage til Danmark, hvis man fortryder og sidenhen genindfører ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 38 | Spm. om der kan være danskere, der ikke har adgang til danske velfærdsydelser, når de er udsendt og benytter ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 39 | Spm. om, hvor mange danskere, som ved afskaffelsen af ligningslovens § 33 A vil blive fuldt beskattet i Danmark, selvom de ikke har adgang til danske velfærdsydelser, til skatteministeren |
Spm. 40 | Spm. om danskere i fremtiden vil betale fuld dansk skat under udlandsopholdet uden at have adgang til danske sociale velfærdsydelser, til skatteministeren |
Spm. 41 | Spm. om, hvorfor man skattemæssigt skal behandles anderledes, blot fordi man sælger eller fremlejer sin bopæl, hvis man i en kortere periode flytter til udlandet, til skatteministeren |
Spm. 42 | Spm., om virksomheders og organisationers bemærkninger om, at en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre udflytning af arbejdspladser og tab af ordrer, til skatteministeren |
Spm. 43 | Spm. om, hvorvidt ministeren eller Skatteministeriet bedre kan gennemskue konsekvenserne af en ophævelse af ligningslovens § 33 A end de virksomheder og organisationer, der benytter ordningen, til skatteministeren |
Spm. 44 | Spm. om, hvorfor man kan opretholde en skattefritagelse som DIS-ordningen, til skatteministeren |
Spm. 45 | Spm. om, hvilke forudsætninger, der er lagt ind i forbindelse med provenuberegningerne på en ophævelse af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 46 | Spm. om Skatteministeriet har undersøgt, hvor mange af de knap 6.000 personer, der benytter ligningslovens § 33 A, der bliver udsendt med en nettolønsordning, til skatteministeren |
Spm. 47 | Spm. om ligningslovens § 33 A ikke også har været med til at fastholde danske virksomheders generelle konkurrenceevne på verdensmarkederne og har medvirket til at fremme den danske beskæftigelse, til skatteministeren |
Spm. 48 | Spm. om, hvor mange europæiske lande, der benytter sig af en DIS-ordning, til skatteministeren |
Spm. 49 | Spm. om, hvor mange europæiske lande, der benytter sig af en eksemptionsordning, som minder om eller har samme effekt som ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 50 | Spm. om en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre, at man skattemæssigt bliver stillet bedre, hvis man i den periode man er i udlandet opgiver sin fulde danske skattepligt, end hvis man ikke gør det, til skatteministeren |
Spm. 51 | Spm. om der har været fortilfælde af, at en skattelovsændring er blevet kritiseret massivt som nu her ved ophævelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 52 | Spm. om, miniseren kan forestille sig, at der kan komme nogen oplysninger frem vedrørende de skadelige virkninger af en ophævelse af ligningslovens § 33 A, der vil medføre, at ministeren ændrer holdning til, hvorvidt bestemmelsen skal ophæves, til skatteministeren |
Spm. 53 | Spm. om ministeren mener, at ideologi går foran vækst og arbejdspladser, til skatteministeren |
Spm. 54 | Spm. om ministeren er villig til at genoverveje en ophævelse af ligningslovens § 33 A, hvis det viser sig, at en ophævelse vil medføre et provenutab for Danmark, da der jo i så fald ikke vil være noget bidrag til at finansiere den fælles velfærd, til skatteministeren |
Spm. 55 | Spm. om at fremsende eksempler på, at ganske vellønnede personer har kunnet undgå skattebetaling, til skatteministeren |
Spm. 56 | Spm. om ministeren mener, at en tekniker, maskinarbejder eller en nødhjælpsarbejder, der ikke får en millionløn, men bliver udsendt på en nettoløn, vil kunne overskue konsekvenserne af at betale dansk skat, til skatteministeren |
Spm. 57 | Spm. om, hvad afskaffelsen af ligningslovens §33 A forventes at koste danske virksomheder, hvilket ministeren ikke svarer på i svaret på spørgsmål 9, til skatteministeren |
Spm. 58 | Spm. om ministeren er enig med Ingeniørforeningen i, at afskaffelsen af ligningslovens § 33 A kan medføre færre danskere med international erfaring og færre danskere med centrale placeringer i globale virksomheder, til skatteministeren |
Spm. 59 | Spm. om, hvor mange færre danske medarbejdere, der fremover forventes udstationeret i udlandet grundet afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 60 | Spm. om, hvor mange danskere der vil miste deres arbejde på grund af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 61 | Spm. om, hvor meget afskaffelsen af ligningslovens § 33 A vil nedbringe det humanitære arbejde med, til skatteministeren |
Spm. 62 | Spm. om at vurdere omfanget og karakteren af de administrative byrder, der påføres organisationer, godkendt efter ligningslovens § 8 A, som følge af en ophævelse af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren |
Spm. 63 | Spm. om ministeren vil være indstillet på at lade udarbejde en detaljeret, praktisk vejledning om beskatning af udsendte, til skatteministeren |
Spm. 64 | Spm. om at overvåge, hvilke konsekvenser en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil have, til skatteministeren |
Spm. 65 | Spm. om, hvorfor Skatteministeriet tilsyneladende ikke har lavet en konsekvensberegning af, hvad en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre for danske virksomheders omsætning, til skatteministeren |
Spm. 66 | Spm. om, hvorfor Skatteministeriet tilsyneladende ikke har lavet en konsekvensberegning af, hvad en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre i forhold til tab af danske arbejdspladser, til skatteministeren |
Spm. 67 | Spm. om at overveje, om man i lyset af den helt uhørt massive kritik af lovforslaget og de manglende konsekvensberegninger fra ministeriets side vil udskyde ikrafttræden af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 68 | Spm. om ministeren vil anerkende, at hvis der forsvinder 6.000 arbejdspladser fra Danmark pga. ophævelsen af ligningslovens § 33 A, så vil det af ministeren opstillede provenuskøn være forkert, til skatteministeren |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.