L 28 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af momssystemdirektivet).

Kontakt Folketinget

Christiansborg

1240 København K

Telefon +45 3337 5500

E-mail: folketinget@ft.dk Kontakt Folketinget Folketingets telefonbog

Fremsat den: 3. oktober 2018. Forslag som fremsat.

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
Høringssvar
Høringsskema

Bilag 2

Henvendelse af 26/10-18 fra FSR - danske revisorer vedrørende yderligere kommentarer til forskellige elementer i lovforslaget

Bilag 3

Henvendelse af 29/10-18 fra Forsikring & Pension om skatteundgåelsesdirektivet

Bilag 4

Henvendelse af 31/10-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende implementering af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af momssystemdirektivet

Bilag 5

Henvendelse af 31/10-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende skatteomgåelsesklausulen i Ligningslovens § 3 og holdingselskaber, der ikke udøver reel økonomisk virksomhed vedrørende aktiebesiddelser

Bilag 6

Præsentationsmateriale fra Skatteministeriet anvendt under den tekniske gennemgang den 1. november 2018

Bilag 7

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 8

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 9

Henvendelse af 28/11-18 fra Kromann Reumert om spørgsmål om den nye omgåelsesklausul i ligningslovens § 3

Bilag 10

Henvendelse af 29/11-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende uddybende spørgsmål til den generelle omgåelsesklausul

Bilag 11

Henvendelse af 30/11-18 fra Plesner Advokatpartnerselskab vedrørende implementering af direktiv om skattetvistbilæggelse m.v.

Bilag 12

Henvendelse af 6/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende EBITDA-regel i relation til fonde

Bilag 13

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 14

Henvendelse af af 11/12-18 fra KMPG Acor Tax vedrørende EBIT-regel i relation til fonde

Bilag 15

1. udkast til betænkning

Bilag 16

Henvendelse af 12/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende forståelsen af den ny EBITDA-regel i SEL § 11 C

Bilag 17

Henvendelse af 12/12-18 fra KPMG Acor vedrørende udskydelse af betænkningsafgivelse således at der gives alle parter en rimelig betænkningsfrist fra Skatteministerens besvarelse af de stillede spørgsmål

Bilag 18

2. udkast til betænkning

Bilag 19

Henvendelse af 13/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende opfølgning af svar på spørgsmål om EBITDA-reglen

Bilag 20

Henvendelse af 14/12-18 fra KPMG Acor Tax om præcisering af spørgsmål om skatteomgåelsesklausulen og anvendelse af danske mellemholdingselskaber

Bilag 21

Betænkning afgivet den 13. december 2018

Bilag 22

Henvendelse af 14/12-18 fra Plesner Advokatpartnerselskab om implementering af direktiv om skattetvistbilæggelse m.v.

Bilag 23

Henvendelse af 17/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende den generelle omgåelsesklausul i den nye ligningslov § 3, stk. 1-4

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/10-18 fra FSR - danske revisorer vedrørende yderligere kommentarer til forskellige elementer i lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/10-18 fra Forsikring & Pension om skatteundgåelsesdirektivet, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende implementering af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af momssystemdirektivet, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende skatteomgåelsesklausulen i Ligningslovens § 3 og holdingselskaber, der ikke udøver reel økonomisk virksomhed vedrørende aktiebesiddelser, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvilke beregninger der ligger til grund for en forventning om at lovforslaget er provenuneutralt, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om, hvorfor en substansregel ikke kan indføres i dansk ret for at undtage virksomheder med substans og reel økonomisk aktivitet, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om, hvorfor man i bemærkningerne til lovforslaget definerer CFC-indkomst bredere end i EU’s Anti Tax Avoidance Directive, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om ministeren ønsker at ramme dansk erhvervslivs konkurrenceevne, når ministeren har valgt at overimplementere EU-direktiverne ATAD I og II kombineret med en bibeholdelse af danske CFC-regler, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om, hvordan virkningen vil være ved de to forskellige modeller (henholdsvis EBIT-modellen og EBITDA-modellen) for to forskellige virksomheder, der adskiller sig på følgende vis: 1) forskellige niveauer af gæld og deraf følgende renteomkostninger og 2) forskellige niveauer for afskrivninger og amortisering, til skatteministeren

Spm. 10

Spm., om ændringen i selve definitionen af et kontrolleret selskab, får konsekvenser for omfanget af danske virksomheder, der vil blive defineret som Controlled-Foreign-Company, og om dette vil få økonomiske konsekvenser, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om, hvad sigtet er med denne særbehandling af finansielle selskaber, og hvilken potentiel skatterabat, der ligger i lovforslaget for de finansielle selskaber, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om at redegøre for mulighederne for og konsekvenserne af at ændre ikrafttrædelsestidspunktet fra den 1. januar 2019 til den 1. juli 2019 for den del af lovforslaget, der omhandler den momsmæssige beskatning af vouchere, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om at redegøre for mulighederne for og konsekvenserne ved, at udskille delen om regler for beskatning af kontrollerede udenlandske selskaber (CFC-reglerne) til et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren

Spm. 14

Spm. om CFC-reglerne, hvis et selskab flytter rettighederne til et datterselskab i EU-land m.v., til skatteministeren

Spm. 15

Spm. om ministeren er enig med regeringens eget Implementeringsudvalg, når de tidligere har konkluderet, at et overblik over de øvrige landes implementering vil være central for en endelig politisk stillingtagen vedrørende den danske implementering, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/11-18 fra Kromann Reumert om spørgsmål om den nye omgåelsesklausul i ligningslovens § 3, til skatteministeren

Spm. 17

Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende uddybende spørgsmål til den generelle omgåelsesklausul, til skatteministeren

Spm. 18

Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-18 fra Plesner Advokatpartnerselskab vedrørende implementering af direktiv om skattetvistbilæggelse m.v., til skatteministeren

Spm. 19

Spm. om, hvor stor en del af den nuværende selskabsskatteindkomst, der er CFC-indkomst, til skatteministeren

Spm. 20

Spm. om, hvor stort et provenu staten ville mistet, hvis man erstattede de nuværende CFC-regler med CFC-regler, der minder om Sveriges eller Finlands, til skatteministeren

Spm. 21

Spm. om, hvor mange EU-lande der når at implementere EU’s skatteunddragelsesdirektiv pr. 1. januar 2019, til skatteministeren

Spm. 22

Spm. om, hvorfor man konsekvent vælger ikke at følge minimumsmulighederne, når man skal implementere CFC-reglerne, til skatteministeren

Spm. 23

Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende EBITDA-regel i relation til fonde, til skatteministeren

Spm. 24

Spm. om, hvilke andre lande der vil nå at få implementeret reglen om moms på vouchere pr. 1. januar 2019, til skatteministeren

Spm. 25

Spm. om, hvilke sanktioner Danmark realistisk set risikerer at blive pålagt, hvis man vælger at udskyde implementeringen af reglerne om moms på vouchere til 1. juli 2019, til skatteministeren

Spm. 26

Spm. om der er nogen eksempler på, at EU-medlemsstater er blevet pålagt sanktioner, hvis staten har vedtaget et lovforslag, der implementerer et direktiv, men samtidig beslutter at give 6 måneder til at de berørte virksomheder i praksis kan gennemføre implementeringen af direktivet m.v., til skatteministeren

Spm. 27

Spm. om det er realistisk, at virksomheder vil være i tvivl om retstilstanden fra den 1. januar til den 1. juli 2019, hvis man vælger at udskyde implementeringen af direktivet om moms på vouchere, til skatteministeren

Spm. 28

Spm. om det var en dårlig beslutning at vente 2½ år med at få implementeret direktivet om moms på vouchere, til skatteministeren

Spm. 29

Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/12-18 fra KMPG Acor Tax vedrørende EBIT-regel i relation til fonde, til skatteministeren
Udvalgsspørgsmål.pdf
SAU L 28 - svar på spm. 29.docx

Spm. 30

Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende forståelsen af den ny EBITDA-regel i SEL § 11 C, til skatteministeren

Spm. 31

Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende opfølgning af svar på spørgsmål om EBITDA-reglen, til skatteministeren
Udvalgsspørgsmål.pdf
Spm. om kommentar til henvendelserne af 13/12-18 og 14/12-18 fra KPMG Acor Tax om opfølgning af svar på spørgsmål om EBITDA-reglen, til skatteministeren

Spm. 32

Spm. om at redegøre nærmere for betydningen af ændringsforslag nr. 7, til skatteministeren

Spm. 33

Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/12-18 fra Plesner Advokatpartnerselskab om implementering af direktiv om skattetvistbilæggelse m.v., til skatteministeren

Spm. 34

Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende den generelle omgåelsesklausul i den nye ligningslov § 3, stk. 1-4, til skatteministeren

Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.

Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.

TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.