Folketingsbilag |
L 4
Lovforslaget indeholder elementer fra Aftale om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv. og lempelser af PSO og et element fra Aftale om en vækstpakke. Aftalerne er indgået mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten henholdsvis den 14. juli og den 2. juli 2014.
Lovforslaget betyder, at afgiftsforhøjelserne på fossile brændsler og den nye afgift på VE-brændsler, der følger af forsyningssikkerhedsafgiften, afskaffes fra den 1. januar 2015. Yderligere nedsættes energiafgifterne på fossile brændsler (olie, kul og gas) med 7,9 kr./GJ, og elvarmeafgiften nedsættes parallelt. Endelig justeres afgifterne vedrørende bioolier mv. Samlet skønnes tilbagerulningen af forsyningssikkerhedsafgiften mv. at indebære et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 3,0 mia. kr. (2014-niveau) i 2020. Tilbagerulningen finansieres ved en forhøjelse af bundskattesatsen og det skrå skatteloft med 0,28 pct.-point og en reduktion af den grønne check med 425 kr. i 2020 (fra 1.300 kr. til 875 kr.), når tilbagerulningen er fuldt indfaset.
Der gennemføres desuden en erhvervsrettet lempelse af PSO for el på knap 1 mia. kr. årligt i 2015 og 2016 stigende til ca. 1,6 mia. kr. årligt fra 2017 og frem. Efter tilbageløb og adfærd skønnes lempelsen for erhverv at indebære et mindreprovenu på ca. 730 mio. kr. (2014-niveau) i 2020.
Endvidere forhøjes stykafgiften på cigarillos, cerutter og cigarer mv. til 50 øre pr. stk. i 2015, værdiafgiften på 10 pct. af detailprisen fastholdes, og der indføres en minimumsafgift på 130 øre pr. stk. inkl. moms i 2015. Herudover foretages en indeksering af styk- og minimumsafgiften med årligt 1,8 pct. i perioden 2015-2020. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet således at udgøre 40 mio. kr. årligt til og med 2020.
Bilag 1 | Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 | Spm. om at oversende et juridisk notat, der tydeligt begrunder afgiftsniveauet for bioolier, til skatteministeren |
Spm. 33 | Spm. om ministeren deler opfattelsen, der gør sig gældende i høringssvaret fra PwC, til skatteministeren |
Spm. 34 | Spm. om at sikre gennemførelsen af en hurtig vurdering af et rimeligt niveau af afgifter på bioolier, der ikke indeholder overkompensation, til skatteministeren |
Spm. 35 | Spm. om, hvorfor en fortsat afgiftsfritagelse for bioolier indeholder overkompensation, når den primære substitution vil foregå med ligeledes afgiftsfritagne biomasser, til skatteministeren |
Spm. 36 |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.