Folketingsbilag |
Lovforslaget udmønter en del af aftalen af 22. juni 2012 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti om en skattereform.
Dette lovforslag udmønter de dele af aftalen, der vedrører aftalepunkterne »Regulering af visse afgifter (2013-2020)«, samt »Forhøjelse af udligningsafgiften for dieselbiler og afgiftsfritagelse for elbiler«.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
-En række afgifter reguleres svarende til 1,8 pct. årligt frem til 2020 ved diskretionære forhøjelser i 2013 (kun sundhedsfremmende afgifter), 2015 og 2018. Reguleringen omfatter vægtafgiften og brændstofforbrugsafgiften, afgift af ledningsført vand, forskellige forbrugsafgifter (glødelamper m.v., kaffe, te og ekstrakter heraf samt cigaretpapir og røgfri tobak) samt sundhedsfremmende afgifter (vin, øl, alkoholsodavand, mættet fedt, chokolade, konsumis og mineralvand m.v.).
-Udligningsafgiften på nye og eksisterende dieseldrevne person- og varebiler forhøjes med knap 52 pct. fra 2012 til 2013. Udligningsafgiften forslås samtidig reguleret med 1,8 pct. i 2014 og 2015 og herefter årligt med nettoprisindekset.
-Tonnageskatteordningen reguleres løbende svarende til pris- og lønudviklingen.
-Den nuværende afgiftsfritagelse i registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven for brint- og eldrevne motorkøretøjer forlænges til udgangen af 2015.
Bilag 1 |
Bilag 2 | Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren |
Bilag 3 | Skatteministerens svar på alm. del - spørgsmål vedr. lovforslaget. |
Bilag 4 | Henvendelse af 22/8-12 fra Danmarks Automobilforhandler Forening |
Bilag 5 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/8-12 fra Danmarks Automobilforhandler Forening |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Skatteministerens svar på s spørgsmål vedrørende lovforslaget |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra Dagligvarelevenrandørerne |
Bilag 13 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/8-12 fra Bryggeriforeningen |
Bilag 14 |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Bilag 17 | Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. september 2012 |
Bilag 18 | Kopi af skatteministerens svar på alm. del - spm. 556 vedrørende lovforslaget |
Spm. 1 | Spm. om, hvad det vil koste i mindre skatteprovenu, hvis man ikke lader afgiften stige på grænsefølsomme varer, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om "Status over grænsehandel 2012" offentliggøres inden udvalget skal færdigbehandle lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om ministeren er enig i, at højere forbrugerpriser ofte medfører lavere salg som følge af mindre indenlandsk forbrug, stigende grænsehandel og mindre udenlandsk grænsehandel i Danmark, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om, at indeksering af afgifter på danske varer uden tilsvarende afgiftsforhøjelser i vores nabolande, vil øge prisforskellen mellem varer i danske butikker og varer i udenlandske butikker, til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om at uddybe lovforslagets konsekvenser for beskæftigelsen i detailhandelen isoleret set, til skatteministeren |
Spm. 6 | Spm. om den illegale handel øges, når afgiftsforskellen mellem Danmark og vores nærmeste nabolande øges, til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm. om grænsekontrollen skal øges for at imødegå den øgede illegale grænsehandel, som lovforslaget må forventes at medføre, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om provenuet af indekseringer fra de grænsehandelsfølsomme varer, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om lovforslaget, og vurderingen af konsekvenserne, er foretaget uden aktuel viden om danskernes grænsehandel efter de massive afgiftsforhøjelser pr. 1. januar 2012, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget vil få for den bilsælgende del af autobranchen og for autoreparatørerne, til skatteministeren |
Spm. 11 | Spm. om, hvor meget bilsalget forventes at falde på grund af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 12 | Spm. om, hvor meget en gennemsnitlig dieselbil forventes at falde på grund af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 13 | Spm. om man kan få en ketchup-effekt af de nye afgiftsstigninger, når man ikke kender omfanget af grænsehandelen efter de sidste stigninger pr. 1. januar 2012, til skatteministeren |
Spm. 14 | Spm. om det virker troværdigt, at man med skattereformen hæver beskatningen af dieselbiler, når man samtidig har sat bilejerne i udsigt, at regeringen vil lave en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, til skatteministeren |
Spm. 15 | Spm. om, hvornår man vil offentliggøre rapporten "Status over grænsehandel 2012", til skatteministeren |
Spm. 16 | Spørgsmål om, hvilke konsekvenser lovforslaget vil få for den bilsælgende del af autobranchen og for autoreparatørerne, til skatteministeren |
Spm. 17 | Spørgsmål om, hvor meget nybilsalget reduceres med angivet i antal biler, til skatteministeren |
Spm. 18 | Spørgsmål om, hvordan kan det være, at ministeren ikke kan oplyse, hvor meget en gennemsnitlig dieselbil forventes at falde, til skatteministeren |
Spm. 19 | Spm. om lovforslagets konsekvenser for beskæftigelsen i detailhandlen isoleret set, til skatteministeren |
Spm. 20 | Spm. om ministeren på baggrund dels af egne tal, dels af Bryggeriforeningens tal kan beregne antallet af tabte arbejdspladser som følge af afgiftsstigningerne den 1. januar 2012, til skatteministeren |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.