Folketingsbilag |
Lovforslaget implementerer aftale af 17. september 2013
mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti), Enhedslisten og Dansk Folkeparti
om harmonisering af beskatningen i Nordsøen.
De selskaber, der i dag beskattes efter de gamle regler i kulbrinteskatteloven, fra den 1. januar 2014 vil blive beskattet efter de samme regler,
som gælder for eneretsbevillingen og for tilladelser til
indvindingsvirksomhed meddelt den 1. januar 2004 eller senere.
Lovforslaget indeholder desuden en overgangsordning.
Efter lovforslaget nedsættes kulbrinteskattesatsen fra 70
pct. til 52 pct. og kulbrintefradraget nedsættes til 5 pct. i 6 år i stedet for
25 pct. i 10 år.
Feltafgrænsningen ophæves, så selskaberne kan modregne
underskud fra et felt i indkomst fra et andet felt.
Produktions-, dispensations- og rørledningsafgifterne ophæves.
Skatteværdien af fjernelsesomkostninger kan udbetales til
den skattepligtige, hvis der ved endeligt ophør af kulbrinteskattepligtig
virksomhed resterer et uudnyttet underskud
(carry back).
Bilag 1 | Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 5 | Henvendelse af 5/12-13 fra Danoil Exploration A/S |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/12-13 fra PwC |
Bilag 9 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/12-13 fra Danoil Exploration A/S |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Spm. 1 | Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om den øgede beskatning i Nordsøen er hensigtsmæssig set i lyset af, at Serviceeftersynsudvalget bekræfter i deres rapport, at de nye skatteregler ikke er egnede til at tiltrække og understøtte selskaber på den danske sokkel, som ikke har produktion og dermed indtægter, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om at kommentere materialet fra Bayerngas anvendt ved foretrædet i Skatteudvalget den 5. december 2013, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om ministeren finder det rimeligt, at store dele af investeringen, besluttet i 2012, ikke får del i en overgangsordning fra 2014 og frem, til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om at kommentere, hvorfor regeringens lovforslag herunder forslag til overgangsordning ikke lever op til hensigtserklæringen udtalt på pressemødet den 1. marts 2013, til skatteministeren |
Spm. 6 | Spm. om den i lovforslaget manglende udmøntning af ministerens konklusion på serviceeftersynets rapport, fremmer investeringslysten og sender et signal om stabile rammevilkår , til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm. om at bekræfte, at regeringens forventninger til stigningen i olieprisen i beregningerne af provenuet er 37 procentpoint større, end det som Det Internationale Energiagentur regner med, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om, hvorledes de divergerende forventninger til fremtidens oliepriser er i overensstemmelse med regeringens forsigtighedsprincip, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om at redegøre for, om skattestigningen vil føre til faldende investeringer og beskæftigelse i olie- og gasindustrien, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om at redegøre for, hvorledes ministerens udtalelse til "Bag Borgen" sendt på DR1 den 19. september 2013, hvor han adspurgt, om man kan være sikker på, at den øgede beskatning af Nordsø-olien vil give så mange milliarder til Togfonden, som Skatteministeriet har beregnet, til skatteministeren |
Spm. 11 | Spm. om, hvorledes det er fordelagtigt for regeringens forventede provenu fra skatteindtægterne på olieudvindingen, at virksomheder som Bayerngas og Hess som resultat af den øgede beskatning har meldt ud, at de ikke længere har tillid til rammevilkårene for udvinding i den danske Nordsø, til skatteministeren |
Spm. 12 | Spm. om at redegøre for logikken i decideret at beskatte investeringer, når regeringen ønsker et højere provenu, til skatteministeren |
Spm. 13 | Spm. om, hvorledes det er hensigtsmæssigt at kopiere et skattesystem fra Nordsø-aftalen i 2003, når Danmarks økonomiske situation og udfordringer anno 2013 er ændret markant, til skatteministeren |
Spm. 14 | Spm. om Danmark står i en god konkurrencesituation set i forhold til Norge, som – modsat den danske regering – har sikret en hensigtsmæssig overgangsordning, til skatteministeren |
Spm. 15 | Spm. om ministerens kommentar til, at Serviceeftersynsudvalget foreslår, at selskaber, der ikke allerede har kulbrinteindkomst, sidestilles med selskaber, der er i skatteposition, ved at indføre adgang til udbetaling og/eller forrentning af underskud svarende til de regler, der er indført i Norge, til skatteministeren |
Spm. 16 | Spm. om det er hensigtsmæssigt at øge beskatningen i Nordsøen, til skatteministeren |
Spm. 17 | Spm. om at kommentere udtalelsen fra adm. direktør i Rambøll Olie og Gas, John Sørensen, til Jyllands Posten den 6. maj 2013, til skatteministeren |
Spm. 18 | Spm. om det vil tiltrække investeringer til Danmark at stramme beskatningen i den danske del af Nordsøen, når Storbritannien lemper beskatningen i sin del af Nordsøen, til skatteministeren |
Spm. 19 | Spm. om, hvorledes det er i overensstemmelse med regeringens forsigtighedsprincip, når Serviceeftersynet flere steder fremhæver, at skønnet over produktionen og de 27,8 mia. kr. er "behæftet med betydelig usikkerhed", til skatteministeren |
Spm. 20 | Spm. om regeringen styrker tiltroen til stabilitet omkring rammerne i Nordsøen, når man laver denne type indgreb, som udmøntes i medfør af L 79, til skatteministeren |
Spm. 21 | Spm. om regeringen har undladt at indgå i et forhandlingsforløb med olieselskaberne, som vi så det i forbindelse med Nordsø-aftalen i 2003, som for selskaberne dengang skabte stabile rammevilkår mange år frem, til skatteministeren |
Spm. 22 | Spm. om at kommentere, at statens foretrukne rådgiver på olie- og gasområdet, det internationale konsulenthus Wood Mackenzie, har lavet beregninger, der oversat til regeringens opgørelsesmetode viser, at gevinsten ved at stramme Nordsø-skatten højst vil blive på 15,4 mia. kr., til skatteministeren |
Spm. 23 | Spm. om, hvordan regeringens lovforslag vil påvirke beskæftigelsen i olieindustrien, til skatteministeren |
Spm. 24 | Spm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af L 79 år for år sammenholdt med regeringens forventninger til beskæftigelsen som følge af udmøntningen af Togfonden DK, til skatteministeren |
Spm. 25 | Spm. om at beskrive og forholde sig til de konsekvenser, der fulgte i kølvandet på Storbritanniens øgede beskatning af Nordsøolien, til skatteministeren |
Spm. 26 | Spm. om, hvorfor regeringen ikke følger Kulbrinteudvalgets anbefalinger fra år 2000, når regeringspartierne gentagne gange har kritiseret 2003-aftalen for at være for lempelig, til skatteministeren |
Spm. 27 | Spm. om at vurdere, at når regeringen ikke vælger et skatteregime, der følger Kulbrinteudvalgets anbefalinger fra år 2000, om det skyldes, at regeringen grundlæggende er uenig i disse anbefalinger, til skatteministeren |
Spm. 28 | Spm. om de ændrede skatteregler øger tiltroen til Danmark som investeringsland, til skatteministeren |
Spm. 29 | Spm. om dette lovforslag indeholder en generel stigning af skatter og afgifter, til skatteministeren |
Spm. 30 | Spm. om at beskrive provenuforløbet for lovforslaget fordelt på årstal, til skatteministeren |
Spm. 31 | Spm. om, hvor mange mia. der vil være i togfonden, såfremt man benytter Det Internationale Energiagenturs prognose for olieprisen, til skatteministeren |
Spm. 32 | Spm. om, hvor mange mia. der vil være i togfonden, såfremt man benytter prognosen fra US Energy Information Administration (EIA), til skatteministeren |
Spm. 33 | Spm. om, hvor mange mia. der vil være i togfonden, såfremt man benytter prognosen fra Storbritanniens svar på de økonomiske vismænd - The Office for Budget Responsibility (OBR), til skatteministeren |
Spm. 34 | Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2013 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 35 | Spm. om en opdatering af tabel, jf. svar på spørgsmål 30 baseret på tallene fra regeringens økonomiske redegørelse fra december 2013, til skatteministeren |
Spm. 36 | Spm. om de prognoser i forhold til oliepriserne, som regeringen lægger ind i forbindelse med L 79, de samme, som statens selskaber, f.eks. Dong Energy, benytter ved investeringsplanlægning og i forbindelse med business cases, til skatteministeren |
Spm. A |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.