Folketingsbilag |
Lovforslaget indfører en afgift på mættet fedt i de fødevarer, der er primære kilder til mættet fedt. Afgiften er fastsat til 16 kr. pr. kg mættet fedt i fødevaren.
Desuden indfører forslaget en bagatelgrænse, så fødevarer med et indhold af mættet fedt på 2,3 pct. og derunder friholdes for afgiften. Bagatelgrænsen betyder, at der bl.a. ikke bliver afgift på mælk.
Forslaget indfører også en registreringsgrænse, så små producenter eller importører af de pågældende fødevarer hverken skal registreres eller opgøre og afregne afgift. Det gælder virksomheder med en årlig omsætning af afgiftspligtige fødevarer på 50.000 kr. ekskl. afgift.
Danske og udenlandske fødevarer bliver ligestillet gennem en dækningsafgift. Det vil sige, at fødevarer, der importeres her til landet, bliver pålagt fedtafgift på samme måde, som der skal betales fedtafgift af danske fødevarer. Samtidig stiger afgiften på bordvin med 73 øre pr. liter fra 6,14 kr. til 6,87 kr. pr. liter.
Det samlede forslag bidrager til finansiering af forårspakke 2.0 med en årlig indtægt på ca. 1,5 mia. kr. inkl. moms. Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Lovforslaget udmønter forårspakke 2.0, og ifølge regeringens og Dansk Folkepartis serviceeftersyn af forårspakken er det besluttet at inddrage kød i afgiftsgrundlaget.
Bilag 1 | Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 | Ny fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 12 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/2-11 fra Margarineforeningen |
Bilag 13 |
Bilag 14 |
Bilag 15 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/2-10 fra Landbrug og Fødevarer |
Bilag 16 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/2-11 fra Dansk Isindustri |
Bilag 17 | Materiale udleveret under foretræde for Skatteudvalget den 9. februar 2011 fra Margarineforeningen vedrørende fedtafgift |
Bilag 18 | Materiale udleveret under foretræde for Skatteudvalget den 9. februar 2011 fra Landbrug & Fødevarer vedrørende fedtafgift |
Bilag 19 |
Bilag 20 | Henvendelse af 11/2-11 fra Håndværksrådet |
Bilag 21 |
Bilag 22 |
Bilag 23 |
Bilag 24 | Henvendelse af 22/2-11 fra Margarine Foreningen |
Bilag 25 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/2-11 fra Danske Slagtermestre |
Bilag 26 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 31/1-11 fra Aarhus Karlshamn Denmark A/S |
Bilag 27 | Materiale udleveret under foretræde for udvalget den 23. februar 2011 fra Aarhus Karlshamn AB |
Bilag 28 |
Bilag 29 |
Bilag 30 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/2-11 fra Håndværksrådet |
Bilag 31 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 10/2-11 fra Dansk Isindustri |
Bilag 32 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/2-11 fra Dansk Erhverv |
Bilag 33 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/1-11 fra DI |
Bilag 34 |
Bilag 35 | Skatteministerens kommentar til henvendelse af 22/2-11 fra Margarineforeningen |
Bilag 36 |
Bilag 37 |
Bilag 38 |
Bilag 39 |
Bilag 40 |
Bilag 41 |
Bilag 42 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 10/3-11 fra De Samvirkende Købmænd |
Bilag 43 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/3-11 fra Dansk Isindustri |
Bilag 44 |
Bilag 45 |
Bilag 46 |
Bilag 47 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 14/3-11 fra AarhusKarlshamn AB |
Bilag 48 |
Bilag 49 |
Bilag 50 | Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 16. marts 2011 |
Spm. 1 | Spm. om ministeren vil redegøre nærmere for den foreslåede dækningsafgifts overensstemmelse med EU-retten, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om ministeren vil redegøre for, om det er i overensstemmelse med EU-reglerne, at fisk, æg og andre fødevarer, som også indeholder mættet fedt, ikke afgiftsbelægges, jf. at kød er kommet med i lovforslaget på foranledning af EU, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om ministeren vil redegøre nærmere for, på hvilket videnskabeligt grundlag skønnet over konsekvenserne for grænsehandlen er baseret, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om ministeren er enig i, at fødevarer vil blive tilsat flere tilsætningsstoffer som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om ministeren er enig i, at lovforslaget vil koste danske arbejdspladser, herunder særligt for grupper, der ikke har så høj uddannelse, til skatteministeren |
Spm. 6 | Spm. om ministeren er enig i, at lovforslaget vil forøge forbrugerpriserne med 0,2-0,3 procentpoint, hvilket må antages at medføre øget inflation og svække dansk konkurrenceevne, til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm. om, hvordan myndighederne vil kontrollere afgiftsgrundlagets rigtighed i sammensatte fødevarer, f.eks. lasagne, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om, hvordan lovforslaget harmonerer med regeringens ønsker om at skabe bedre rammevilkår for erhvervslivet, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om at overveje at revidere lovforslaget, således at fødevarer der anvendes til drivmiddel til biler, biogas eller lignende formål, og som har indgået i en forarbejdningsproces fritages fra fedtafgift, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om, hvilket rationale der gør sig gældende i forhold til, at den olie, der indgår i en forarbejdningsproces af fødevarer, men som ikke bliver en del af slutproduktet, men i stedet bliver genanvendt til biodiesel eller biogas, bliver pålagt fedtafgift, til skatteministeren |
Spm. 11 | Spm. om det er i overensstemmelse med regeringens overordnede ønske om regelforenkling og afbureaukratisering, at den olie, der indgår i en forarbejdningsproces af fødevarer, men som ikke bliver en del af slutproduktet, men i stedet bliver genanvendt til biodiesel eller biogas, bliver pålagt fedtafgift, mens fødevarer, der er direkte anvendt til drivmiddel ikke er omfattet af fedtafgiften, til skatteministeren |
Spm. 12 | Spm. om det er i overensstemmelse med regeringens Handlingsplan for fremme af miljøeffektiv teknologi 2010 – 2011 (februar 2010), at den olie der indgår i en forarbejdningsproces af fødevarer, men som ikke bliver en del af slutproduktet, men i stedet bliver genanvendt til biodiesel eller biogas, bliver pålagt en fedtafgift, mens fødevarer der er direkte anvendt til drivmiddel ikke er omfattet af fedtafgiften, til skatteministeren |
Spm. 13 | Spm. om at uddybe, hvordan det skal kontrolleres, at udenlandske fødevareproducenter opgør og oplyser det korrekte afgiftsgrundlag, til skatteministeren |
Spm. 14 | Spm. om en uddybning af ministerens kommentar af 8. februar 2011 til henvendelsen fra Dansk Isindustri, jf. L 111-bilag 16, til skatteministeren |
Spm. 15 | Spm. om, hvad det vil koste i mindre provenu udelukkende at beskatte den gennemsnitlige anvendelse af olie, smør m.v., så virksomheder i forbindelse med forarbejdning af fødevarer ikke bliver beskattet af spild, til skatteministeren |
Spm. 16 | Spm. om, hvorfor lovforslaget giver fradrag på 27,5 pct. i afgiftsgrundlaget for så vidt angår svinekød og 25 pct. i afgiftsgrundlaget for øvrige dyr grundet spild, men ikke en godtgørelse for olie, smør m.v., til skatteministeren |
Spm. 17 | Spm. om, hvilke analyser der ligger til grund, og hvad der mere præcist forstås med af "væsentlig betydning", til skatteministeren |
Spm. 18 | Spm. om ministeren vil imødekomme erhvervslivets ønske om informationsmateriale om fedtafgiften på de mest udbredte fremmedsprog, til skatteministeren |
Spm. 19 | Spm. om at oplyse, hvilke kostråd der henvises til i bemærkningerne i lovforslaget (bl.a. nederst på s.10), til skatteministeren |
Spm. 20 | Spm. om, hvor mange forskellige fødevarer, der bliver ramt af L111, der årligt genanvendes til et andet formål end det primære, jf. bemærkningerne til lovforslaget på side 12, til skatteministeren |
Spm. 21 | Spm. om at oplyse, efter hvor lang en tidsperiode ministeren agter at revidere lovforslaget, som annonceret på s.19 i bemærkningerne, til skatteministeren |
Spm. 22 | Spm. om at oplyse, på hvilken baggrund og hvilke undersøgelser ud over Forebyggelseskommissionens anbefalinger ministeren bygger sine antagelser om, at der er sammenhæng mellem en forbedret folkesundhed og indførelsen af en fedtafgift, til skatteministeren |
Spm. 23 | Spm. om, hvilken effekt fedtafgiften forventes at have på folkesundheden, som der ofte henvises til i bemærkningerne til lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 24 | Spm. om at fremsende beregningsgrundlaget for udarbejdelsen af standardsatserne på kød, som er opgjort i bilag 1, til skatteministeren |
Spm. 25 | Spm. om at kommentere på en mulig justering af forslaget til fedtafgift, således at der for hele kødmarkedets vedkommende differentieres på gennemsnitligt fedtindhold i de enkelte udskæringer, til skatteministeren |
Spm. 26 | Spm. om begrundelsen for at begrænse muligheden for at differentiere efter fedtindhold i den enkelte udskæring til færdigpakkede og uforarbejdede produkter, til skatteministeren |
Spm. 27 | Spm. om at begrunde over for den almindelige forbruger, at den samme udskæring kød pålægges forskellig afgift og dermed forskellig prisstigning alt efter om den sælges i en detailbutik eller hos en slagtermester, til skatteministeren |
Spm. 28 | Spm. om at forholde sig til den mulighed, at et slagteri sælger kød, der indeholder mindre end 6,5 pct. mættet fedt på baggrund af det egentlige fedtindhold i produktet direkte til et supermarked – og samtidig via en mellemhandler sælger kød med højt fedtindhold til samme virksomhed med anvendelse af gennemsnitssatsen for dyrearten og ikke efter det egentlige fedtindhold, til skatteministeren |
Spm. 29 | Spm. om, hvordan påtænkes opkrævet afgift af biprodukter i kødproduktion som lever, spæk, organer m.v., til skatteministeren |
Spm. 30 | Spm. om begrundelsen for, at sammensatte produkter med under 2,3 pct. indhold af mættet fedt ikke afgiftsfritages, til skatteministeren |
Spm. 31 | Spm. om, hvor stor en del af slagteriernes kødproduktion anslås solgt til detailleddet og hvor stor en del til slagtermestre o. lign., til skatteministeren |
Spm. 32 | Spm. om, hvad provenutabet anslået vil være ved at give fradrag for fedt anvendt til produktion eller som er blevet til spild - og som efterfølgende anvendes til foder eller biogas, til skatteministeren |
Spm. 33 | Spm. om årsagen til, at ministeren ikke anvender indførelsen af fedtafgiften til en mere generel omlægning af afgifterne på chokolade, slik mm., så afgifternes pålægges efter egentligt sukker- og fedtindhold, til skatteministeren |
Spm. 34 | Spm. om at vurdere likviditetstabet for virksomheder, der ikke er registrerede som oplagshavere, til skatteministeren |
Spm. 35 | Spm. om begrundelsen for ikke at gøre det muligt at melde sig som oplagshaver for de fødevareproducenter, der måtte ønske det, til skatteministeren |
Spm. 36 | Spm. om der vil ske ændringer i, hvor importvirksomheder vælger at indfortolde deres varer som følge af fedtafgiften, til skatteministeren |
Spm. 37 | Spm. om, hvorvidt regeringen anser lovforslaget for godkendt af Europa-Kommissionen samt hvorvidt regeringen i givet fald ligeledes har til hensigt at notificere de tekniske gennemførelsesbestemmelser i form af bekendtgørelser i overensstemmelse med ovennævnte informationsproceduredirektiv, til skatteministeren |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.