Folketingsbilag |
Lovforslaget indeholder følgende elementer fra Aftale om en Vækstplan indgået af regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti den 24. april 2013:
• Nedsættelse af selskabsskattesatsen og satsen i virksomhedsordningen.
Satsen på 25 pct. nedsættes gradvist til
24,5 pct. i 2014, 23,5 pct. i 2015 og 22 pct. i 2016 og
efterfølgende år.
• Fastholdelse af selskabsskattesatsen for kulbrinteskattepligtige
på 25 pct. via en tillægsselskabsskat, der neutraliserer
den generelle nedsættelse af selskabsskattesatsen.
• Forhøjelse af lønsumsafgiften for finansielle virksomheder
for at neutralisere nedsættelsen af selskabsskattesatsen.
Forhøjelsen modsvarer den lavere selskabsskattebetaling
for sektoren under et. Frem mod 2020 medfører
det en yderligere stigning i satsen på 3 procentpoint.
• Lempelse af reglerne for forskere og nøglemedarbejdere.
Med forslaget fjernes en begrænsning for anvendelse af
den særlige skatteordning, når man efter et ophold i udlandet
ønsker at vende tilbage til den danske virksomhed,
hvor man tidligere var ansat.
• Den særlige rabatordning for kapitalpensioner m.v. forlænges
med ét år til 2014. Dermed gælder de reducerede
afgiftssatser for 2013 også i 2014. Rabatten er som hovedregel
2,7 procentpoint.
• Nedsættelse af rentesatsen ved indefrysning af bo- og
gaveafgift fra minimum 6 pct. til 3 pct. Der kan efter
gældende regler ydes henstand i form af indefrysning af
bo- og gaveafgift i indtil 15 år. Med forslaget vil indefrysning
fortsat kunne ske i indtil 15 år, men til en lavere
rente svarende til diskontoen plus 1 pct., dog minimum 3
pct.
• Selvstændige og medarbejdende ægtefæller får mulighed
for at fradrage præmiebetalinger til syge- og arbejdsskadeforsikringer
som et ligningsmæssigt fradrag i
lighed med det, der gælder for selvstændiges indbetalinger
til personligt medlemskab af en A-kasse.
Herudover indeholder lovforslaget et element om udvidet
fradragsret for efterfølgende aktietab i personers exitskat.
Det foreslås, at der i alle tilfælde tages højde for tab, der beror på, at afståelsessummen
er lavere end aktiernes værdi på fraflytningstidspunktet.
Dette forslag er ikke en del af Aftale om en
Vækstplan.
Bilag 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 |
Bilag 3 | Kopi af svar omdelt på alm. del fra skatteministeren og finansministerens vedrørende lovforslaget |
Bilag 4 |
Bilag 5 | Supplerende høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 6 | Supplerende høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Spm. 1 | Spm. om, hvad beskæftigelseseffekten er af den foreslåede selskabsskattelettelse, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om at bekræfte, at selvom selskabsskatten er faldet over årene, så er investeringsniveauet i Danmark også faldet, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om, hvor meget konverteringen af kapitalpensioner til en alderspension forventes at indbringe i provenu til statskassen, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om, hvorfor regeringen stemte nej til Dansk Folkepartis ændringsforslag til L 196 i sidste samling, da DFs ændringsforslag netop forlængede konverteringsperioden, til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om at yde teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, som indebærer, at der gives mulighed for at konvertere til aldersopsparing mod betaling af afgift på 37,3 pct., til skatteministeren |
Spm. 6 | Spm. om, hvad den varige virkning er af en fremrykning af beskatningen ved konvertering af en kapitalpension til en alderspension, til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm. om at oplyse, i hvilket omfang man har brugt af provenuet, som man har fået ved konverteringen fra kapitalpensioner til alderspensioner, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om, hvilke typer misbrug man er bange for, som ikke skønnes løst med forlængelsen af karensperioden fra tre til 10 år, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om ministeren er enig med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i, at der bl.a. via øgede mægleraktivitet kan skabes større gennemsigtighed og konkurrence på det private forsikringsmarked, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om ministeren kan garantere, at det ikke koster arbejdspladser hos forsikringsmæglerne, hvis de skal blive i den nuværende lønsumsafgiftsgruppe, til skatteministeren |
Spm. 11 | Spm. om ministeren kan garantere, at de danske forsikringsmæglere ikke udsættes for ublu konkurrence fra udenlandske mæglere, som ikke er belastet af lønsumsafgift, da kun Danmark og Frankrig har lønsumsafgift, til skatteministeren |
Spm. 12 | Spm. om, hvad statens provenutab vil være ved overflytning af forsikringsmæglerne til beregning efter metode 4, til skatteministeren |
Spm. 13 | Spm. om ministeren er indstillet på at ændre, så forsikringsmæglerne flyttes til metode 4 for beregning af lønsumsafgift, til skatteministeren |
Spm. 14 | Spm. om at oplyse begrundelsen for den nuværende indplacering af forsikringsmæglerne i gruppen med finansielle virksomheder, til skatteministeren |
Spm. 15 | Spm. om at oplyse baggrunden for fastholdelse af kravet om, at medarbejderen ikke måtte have haft indflydelse på selskabet, når reglerne omkring nøglemedarbejdere nu lempes, til skatteministeren |
Spm. 16 | Spm. om besparelsen på de offentlige udgifter i forbindelse med muligheden for førtidsudbetalingen af pensionsopsparing er i forhold til pensionstillæg, varmetilskud, ældrecheck, til skatteministeren |
Spm. 17 | Spm. om der er anledning til at se på reglerne for lønsumsafgift, til skatteministeren |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.