Folketingsbilag |
Formålet med lovforslaget er at sikre, at afgiften for demonstrationsbiler eller leasingbiler beregnes på samme måde, som biler der sælges til den endelige bruger. Afgiftsgrundlaget skal således være det samme, uanset om bilen sælges til en uafhængig køber, eller disponeres af forhandleren selv.
Regeringen vil med lovforslaget gribe ind over for spekulation i reglerne om såkaldte mindstebeskatningspriser ved beregning af registreringsafgift på biler, som har betydet, at der har kunnet betales afgift af kunstigt lave priser.
Bilag 1 | Orientering om høring af lovforslaget, fra Skatteministeriet |
Bilag 2 | Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 |
Bilag 5 | Skatteministerens kommentar til Danske Revisorers (FSR) høringssvar |
Bilag 6 |
Bilag 7 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 31. marts 2012 fra De Danske Bilimportører |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 | Henvendelse af 13/4-12 fra Danmarks Automobilforhandler Forening D.A.F. |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/3-12 fra Kommune Leasing |
Bilag 14 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/4-12 fra SDKbiler |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Bilag 17 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/4-12 fra Forsikring og Pension |
Bilag 18 |
Bilag 19 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/4-12 fra Forsikring og Pension |
Bilag 20 |
Spm. 1 | Spm. om de senere års fald i provenuet fra registreringsafgiften har været indregnet i den langsigtede fremskrivning af dansk økonomi, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om at redegøre for, hvilket ordvalg, der normalt fra Skatteministeriets side anvendes om et skattehul, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om ministeren mener at bruger de samme begreber, som normalt benyttes til at beskrive et skattehul, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om at præcisere, om lovforslaget lukker et skattehul, der som bekendt ikke øger provenuet, men kun retter op på et utilsigtet provenutab, til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om at bekræfte, at et af regeringspartiernes skatteordførere, Thomas Jensen (S) til Newspaq den 27. Februar 2012, har omtalt lovindgrebet L 94 som lukning af et skattehul, til skatteministeren |
Spm. 6 | Spm. om lovforslaget har til formål at øge beskatningen af de danske bilister, der i 2010 betalte 42.996 mio. kr. i skatter og afgifter, til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm. om at bekræfte, at det var fraværet af etableringen af den bebudede betalingsring, der gjorde, at regeringen mente, at der med lovforslaget kunne tilvejebringes et provenu, som kan sikre finansieringen af en brøkdel af udenrigsministerens valgløfte omkring billigere kollektiv transport, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om at forklare sammenhængen mellem, at der i lovforslagets bemærkninger fremgår, at leasingreglerne alene giver et likviditetstab og ikke et provenutab med varig virkning samtidig med, at der regnes med et varigt øget provenu på 1 mia. kr., til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om ministeren mener, at lovændringen i 2008, hvor dansk lovgivning blev ændret som følge af en dom ved EF-domstolen, betød, at den danske statskasse fremadrettet ville få færre penge i kassen for registreringsafgift, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om at foretage en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, til skatteministeren |
Spm. 11 | Spm. om, hvordan hjemmelen m.h.t. at kunne fastsætte regler om opgørelsen af den afgiftspligtige værdi tænkes udfyldt, til skatteministeren |
Spm. 12 | Spm. om at redegøre for de provenumæssige effekter af hver de tre nævnte tiltag i forhold til registreringsafgift, til skatteministeren |
Spm. 13 | Spm. om der betales det samme i registreringsafgift for en leaset bil, som en bil der betaler fuld afgift ved indregistrering, set over bilens løbetid, til skatteministeren |
Spm. 14 | Spm. om at vurdere dagbladet BT’s historier lørdag den 31. marts 2012, hvori det blandt andet beskrives, at 11 ud af 13 leasingbiler vil kunne sælges med lavere registreringsafgift som følge af L 94, til skatteministeren |
Spm. 15 | Spm. om at få oversendt brevet, der blev omtalt under foretræde med De Danske Bilimportører, hvor branchen bl.a. giver udtryk for, at afgiftssystemet vedrørende køretøjer bør ændres væk fra et værdibaseret system mod et afgiftssystem baseret på bilernes egenskaber, til skatteministeren |
Spm. 16 | Spm. om, hvordan det sikres at bilimportørerne ikke laver to identiske køretøjer forskellige ved at kalde dem forskellige navne på bilens certifikat, til skatteministeren |
Spm. 17 | Spm. om, hvordan det sikres, at bilimportøren ikke flytter en uforholdsmæssig stor del af avancen ud til forhandleren, således at man omgår den nye regel omkring "ingen negativ forhandleravance", til skatteministeren |
Spm. 18 | Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 26. april 2012, til skatteministeren |
Spm. 19 | Spm. om, hvilken effekt lovforslaget har på den samlede bilpark henholdsvis leasingbilparken, til skatteministeren |
Spm. 20 | Spm. om at give en klar definition af, hvornår der er tale om ”unaturligt lave leasingpriser”, til skatteministeren |
Spm. 21 | Spm. om at indhente Finansministeriets definition af et ”skattehul”, til skatteministeren |
Spm. 22 | Spm. om at indhente Finansministeriets oplysninger om, hvad de provenumæssige forventninger – set ud fra finanspolitisk holdbarhed - har været til registreringsafgiften før henholdsvis efter lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. A |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.