Folketingsbilag |
Lovforslaget indfører en arbejdsskadeafgift, som opkræves dels på grundlag af de bidrag, som sikringspligtige og frivilligt sikrede betaler for erhvervssygdomssikringen og dels på grundlag af de arbejdsulykkeserstatninger m.v., som er tilkendt af Arbejdsskadestyrelsen.
Bidragene til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring har i en årrække været lavere end de faktiske udgifter til erstatninger vedrørende erhvervssygdomme. For at ligestille ulykker og erhvervssygdomme forslås derfor fastsat to separate afgiftssatser: 17 pct. af de indbetalte bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og 13 pct. af de tilkendte arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Efter forslaget bliver Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring den afgiftspligtige i forhold til arbejdsskadeafgiften. Det forudsættes dog, at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring søger dækning for afgiften hos de sikringspligtige arbejdsgivere og de frivilligt sikrede via en forhøjelse af de lovpligtige bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Ved forhøjelsen af bidraget skal afgiften overvæltes på virksomhederne i de branchegrupper, som arbejdsskadeerstatningerne vedrører.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at denne struktur giver et vist økonomisk incitament til at mindske risikoen for erhvervssygdomme og arbejdsulykker for på denne måde at undgå de stigende omkostninger forårsaget af afgiften.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2013.
Lovforslaget er en udmøntning af finanslovsaftalen for 2012 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten om indførelse af en arbejdsskadeafgift.
Bilag 1 |
Bilag 2 | Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 3 | Supplerende høringssvar, fra Skatteministeriet |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 | Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-12 fra PwC |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Spm. 1 | Spm. om, hvor meget arbejdsudbuddet forventes at falde, hvis loven vedtages, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om, hvordan det kan virke forebyggende at lægge en skat på arbejdsskader, som alle er sket og i nogle tilfælde flere år tilbage i tiden, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om provenuet i de kommende år, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om det konkurrencemæssige dilemma, der er forbundet med, at en virksomhed, der bruger penge på at investere i forebyggelse af arbejdsskader, stilles dårligere konkurrencemæssigt i forhold til den virksomhed indenfor samme branche, som ikke bruger pengene herpå, til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om, hvordan det kan sikres, at arbejdsskadeafgiften ikke kommer til at medføre forøgede omkostninger til arbejdsgiverne, til skatteministeren |
Spm. 6 | Spm., om grundlaget for, at statens del af arbejdsskadeafgiften kun udgør 3,5 pct. af den samlede afgift, til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm., om statsejede virksomheder, selvstændige offentlige virksomheder og statslige aktieselskaber ikke skal betale arbejdsskadeafgift, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om, hvad provenuet fra arbejdsskadeafgiften skal bruges til, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om, hvorfor AES skal betale hele 1. års afgift i september 2013, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om der vil være en samfundsmæssig gevinst ved afgiften, når brancherne forbedrer deres arbejdsmiljø, til skatteministeren |
Spm. 11 |
Spm. 12 | Spm. om , hvor meget arbejdsudbuddet forventes at falde i antal personer, hvis loven vedtages, til skatteministeren |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.