Folketingsbilag |
Lovforslaget indfører et optjeningsprincip for børnefamilieydelse og børnetilskud, så modtageren af ydelserne skal have haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i to år inden for de seneste 10 år for at få fuld ydelse.
Ændringen betyder, at man optjener ret til 25 pct. af den fulde ydelse efter et halvt års bopæl eller beskæftigelse i Danmark, 50 pct. efter et år og 75 pct. efter halvandet år. Efter to års bopæl eller arbejde i Danmark har man optjent ret til fuld ydelse.
Indkomstregisteret udbygges med en advis-ordning for at styrke kommunernes kontrol med udbetalinger af børnefamilieydelse og børnetilskud til udlændinge. Dermed kan den kommunale sagsbehandler abonnere på en kendt personkreds og automatisk få besked, når der sker ændringer i indkomst- eller ansættelsesforhold.
Desuden udvider forslaget adgangen til at modregne restancer i børnefamilieydelsen til også at omfatte skyldig børnefamilieydelse.
Lovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2011 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne. Loven træder i kraft den 1. januar 2011. Den del af loven, der omhandler optjeningsprincippet, har dog først virkning fra den 1. januar 2012.
Bilag 1 | Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om en børnefamilieydelse og lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (Optjeningsprincip for børnefamilieydelse og børnetilskud, forbedret kontrol og udvidet modregningsadgang ved udbetaling af børnefamilieydelse) |
Bilag 2 | Høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 3 | Høringsskema og supplerende høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 4 | Supplerende høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Supplerende høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 7 | Supplerende høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 | Supplerende høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 14 |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Spm. 1 | Spm. om flygtninge er omfattet af det foreslåede optjeningsprincip for børnefamilieydelse og børnetilskud, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om personer, der kommer her til landet via familiesammenføringsreglerne er omfattet af det foreslåede optjeningsprincip for børnefamilieydelse og børnetilskud, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om et beregningseksempler der illustrer, hvilke økonomiske konsekvenser det foreslåede optjeningsprincip får for en hel familie, der flytter til Danmark fra et andet EU-land, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om en uddybning af lovforslagets bemærkninger om forholdet til EU-retten, til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om man indenfor EU-reglerne kan graduere størrelsen af børnefamilieydelsen og børnetilskuddet, hvis et halvt års bopæl anses for tilstrækkeligt til at oppebære børnefamilieydelse og børnetilskud, til skatteministeren |
Spm. 6 | Spm. om sager, som EU-Domstolen har forholdt sig til om unionborgeres adgang til sociale ydelser, til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm. om, hvornår ministeren mener, at personer, der kommer her til landet, opfylder tilknytningskravet, til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om at indhente EU-kommissionens vurdering af, om det foreslåede optjeningsprincip for børnefamilieydelsen og børnetilskuddet er i overensstemmelse med EU-reglerne, skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om ændringsforslag, der medfører, at optjeningsprincippet for børnefamilieydelse og børnetilskud, ikke gælder for personer, der bor og opholder sig her i landet, når deres barn/børn også bor og opholder sig her i landet m.v., til skatteministeren |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.