Folketingsbilag |
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets samtykke til, at regeringen tiltræder en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Kuwait.
Efter overenskomsten kan renter kun beskattes i modtagerens bopælsstat. Royalties kan beskattes i kildestaten med 10 pct., hvis modtageren er hjemmehørende i den anden stat.
Kuwait har dog regler om skattefritagelse i vidt omfang. Det er derfor aftalt, at Danmark alligevel kan opkræve en skat på 15 pct. af udbytter fra danske datterselskaber til kuwaitiske moderselskaber, hvis den kuwaitiske skat af disse udbytter er under 15 pct.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan beskattes i kildestaten. Det samme gælder for private pensioner, hvis kildestaten har givet fradrag for indbetalingerne.
Dobbeltbeskatning ophæves ved creditmetoden, så Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat af indkomst fra Kuwait med den skat, der er betalt i Kuwait af denne indkomst. Nedsættelsen kan dog højst udgøre et beløb svarende til den danske skat, der falder på den kuwaitiske indkomst.
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Spm. 1 | Spm. om at fremsende en oversigt over, hvor den indgåede overenskomst afviger fra den model, som Danmark tilstræber i forhandlinger med andre lande, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om at fremsende en oversigt over, hvor den indgåede overenskomst afviger fra OECD’s modeloverenskomst, til skatteministeren |
Spm. 3 | Spm. om at fremsende en oversigt over de områder, hvor der tillægges Danmark beskatningsret som kildeland, men hvor Danmark ikke efter interne skatteregler kan udnytte denne beskatningsret, til skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om det er forholdsvis let at opnå statsborgerskab til Kuwait, hvis man er flyttet til Kuwait, til skatteministeren, kopi til integrationsministeren |
Spm. 5 | Spm. om en person kan opretholde dansk statsborgerskab, hvis den pågældende person opnår kuwaitisk statsborgerskab, til skatteministeren, kopi til integrationsministeren |
Spm. 6 | Spm. om, hvorledes et dansk selskab beskattes af udbytte fra et datterselskab i Kuwait, indtil DBO’en træder i kraft , til skatteministeren |
Spm. 7 | Spm. om at oplyse, hvorledes udlodninger af udbytte fra et dansk selskab til et moderselskab i Kuwait beskattes indtil DBO’en træder i kraft , til skatteministeren |
Spm. 8 | Spm. om at oplyse, hvor store beløb, der i 2006-2009 er udloddet i udbytte fra danske selskaber til selskaber og personer i Kuwait , til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om at oplyse, hvor store beløb, der i 2006-2009 er betalt i royalty og renter til selskaber og personer i Kuwait , til skatteministeren |
Spm. 10 | Spm. om størrelsen af investeringer i Danmark fra selskaber og personer i Kuwait bedes oplyst, og det bedes særskilt oplyst, i hvilket omfang disse investeringer er foretaget af selskaber o.lign., der bliver omfattet af overenskomstens artikel 4, stk. 2, litra a)-c) (statsejede selskaber m.v.), til skatteministeren |
Spm. 11 | Spm. om størrelsen af danske investeringer i Kuwait, til skatteministeren |
Spm. 12 | Spm. om at vurdere, hvilken økonomisk betydning bestemmelsen i overenskomstens artikel 10, stk. 2, litra b, har for Danmark, til skatteministeren |
Spm. 13 | Spm. om at bekræfte, at efter indgåelse af overenskomsten, kan Danmark ikke indeholde kildeskat af udbytte til selskaber hjemmehørende i Kuwait på grund af bestemmelsen i SEL § 2, stk. 1, litra c, 3. pkt., til skatteministeren |
Spm. 14 | Spm. om det kan bekræftes, at overenskomstens artikel 15 om beskatningsretten til bestyrelseshonorarer - hvorefter beskatningsretten udelukkende tilfalder bestyrelsesmedlemmets hjemstat - er forskellig fra OECD’s modeloverenskomsts artikel 16 om beskatning af bestyrelseshonorar, til skatteministeren |
Spm. 15 | Spm. om at oplyse i hvilke andre DBO’ere, som Danmark har indgået, hvor der er en bestemmelse på linje med overenskomstens artikel 15 om beskatningsretten til bestyrelseshonorarer, til skatteministeren |
Spm. 16 | Spm. om det kan bekræftes, at bestemmelsen i overenskomstens artikel 15 om beskatningsretten til bestyrelseshonorarer betyder, at en person, der er bosiddende og statsborger i Kuwait, ikke vil blive beskattet af modtaget bestyrelseshonorar, uanset kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 2, om begrænset skattepligt af bestyrelseshonorar fra et dansk selskab, til skatteministeren |
Spm. 17 | Spm. om det kan bekræftes, at bestemmelse i overenskomstens artikel 15 om beskatningsretten til bestyrelseshonorarer betyder, at en person, der er fraflyttet Danmark og har fået udsættelse med fraflytningsskatten på avancen på aktier i sit danske selskab, og som nu er bosiddende i og er statsborger i Kuwait, nu skattefrit (både i Danmark og Kuwait) kan modtage bestyrelseshonorar fra sit danske selskab, til skatteministeren |
Spm. 18 | Spm. om at oplyse, om artikel 26 om udveksling af oplysninger er i overensstemmelse med OECDs modeloverenskomst, til skatteministeren |
Spm. 19 | Spm. om at oplyse, om artikel 26 om udveksling af oplysninger giver danske skattemyndigheder mulighed for at indhente oplysninger hos de relevante myndigheder i Kuwait, til skatteministeren |
Spm. 20 | Spm. om at redegøre nærmere for grundlaget for, at der i bemærkningerne til lovforslaget anføres, at de administrative merudgifter vil udgøre ca. 500.000 kr. til systemtilretning, til skatteministeren |
Spm. 21 | Spm. om at redegøre for, hvorledes de 500.000 kr., der angives, at de administrative merudgifter til systemtilretning vil udgøre, vil blive tilvejebragt, til skatteministeren |
Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.
Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.
TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.